Καφές – Ροφήματα

«…Φέραμε έναν μοναδικό βενετσιάνικο καφέ, Arabica 100%, αλλά και μονοποικιλιακούς καφέδες από την Κούβα, την Αιθιοπία, τα Γκαλαπάγκος κλπ,, φτιάξαμε μια απίστευτη σοκολάτα ρόφημα, φέραμε μοναδικές ποικιλίες τσαγιών…»

Espresso

Espresso decafeine

Ελληνικός ξανθός

Ελληνικός σκούρος

Φίλτρου

Ελληνικός μονός

Ελληνκός διπλός

Φίλτρου Bio

Φίλτρου

Espresso soloEspresso doppio

Espresso Americano

Espresso freddo

Cappuccino single

Cappuccino double

Cappuccino freddo

Σοκολάτα Del Dodge

Τσάι (σε διάφορες γεύσεις)

Τσάι με μέλι

Παγκοσμίως ο καφές είναι το πιο δημοφιλές ρόφημα, με δισεκατομμύρια φλιτζάνια να καταναλώνονται όλο τον χρόνο. Ειδικά στην Ελλάδα, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.

coffeev1Είναι η καλημέρα το πρωί, η παρέα στη δουλειά και στις συζητήσεις, η παρηγοριά σε δύσκολες καταστάσεις. Άραγε, εκτός από τόνωση, τι προσφέρει στον οργανισμό μας ο καφές; Οι ειδικοί μάς… κερνάνε τις απαντήσεις.

Το δέντρο του καφέ είναι ένας τροπικός θάμνος που ανήκει στο γένος Coffea της οικογένειας Rubiaceae. Τα άνθη του έχουν διάρκεια ζωής μόλις μία ημέρα και στη συνέχεια μετατρέπονται σε μικρούς καρπούς, που αποκαλούνται «κεράσια» και τα οποία στον πυρήνα τους έχουν δύο πολύτιμους κόκκους, από τους οποίους φτιάχνουμε τον καφέ. Το καβούρντισμα των κόκκων είναι μια πολύπλοκη διεργασία, που προσδίδει τη γευστική ένταση του καφέ, ενώ ο βαθμός του καθορίζει την τελική του χρήση (πιο ξανθός ο φίλτρου, πιο σκούρος ο ελληνικός ή ο espresso).

Η θρεπτική του αξία

Ο καφές χωρίς την προσθήκη ζάχαρης ή γάλακτος δεν έχει θερμίδες ούτε λιπαρά. Για κάθε κουταλάκι ζάχαρη που προσθέτουμε θα πρέπει να υπολογίζουμε περίπου 20 θερμίδες, ενώ για κάθε κουταλιά κρέμα γάλακτος περίπου 50 θερμίδες.

Τα πιο σημαντικά συστατικά του είναι τα αντιοξειδωτικά χλωρογενή οξέα (πολυφαινόλες), η καφεΐνη και κάποια ανόργανα άλατα. Σύμφωνα με ελβετική έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Agricultural and Food Chemistry», ο καφές διαθέτει υψηλότερη αντιοξειδωτική δράση συγκριτικά με άλλα ροφήματα (π.χ. τσάι, κακάο). Τα αντιοξειδωτικά αυτά τα βρίσκουμε σε όλα τα είδη καφέ, ακόμη και στους στιγμιαίους και ντεκαφεϊνέ, αλλά οι ποσότητες διαφέρουν ανάλογα με την προέλευση του καφέ και τα χαρμάνια. Κατά μέσο όρο ένα φλιτζάνι (150 ml) περιέχει 120 mg χλωρογενών οξέων.

Πώς μας ωφελεί

1. Ανεβάζει τη διάθεση

Σε μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σε 50.000 γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας τα 63 έτη και δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο «Archives of Internal Medicine», παρατηρήθηκε ότι η κατανάλωση 2-4 φλιτζανιών καφέ ημερησίως μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης σε ποσοστό 20%. Επίσης, πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων EFSA επιβεβαίωσε ότι η κατανάλωση 75 mg καφεΐνης (ποσότητα που αναλογεί σε 1 φλιτζάνι στιγμιαίου καφέ ή 2 φλιτζανάκια ελληνικού) συνδέεται με αυξημένη προσοχή και εγρήγορση.

coffeev12. Σκοράρει στις επιδόσεις

Λόγω της διεγερτικής δράσης της καφεΐνης, ο καφές θεωρείται ότι ενισχύει και την αθλητική απόδοση, αυξάνοντας την αντοχή κατά τη διάρκεια της άσκησης. Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν πως τα οφέλη της καφεΐνης είναι αισθητά κυρίως σε αεροβικές δραστηριότητες και σε ασκήσεις αντοχής με μεγάλη διάρκεια (π.χ. ποδήλατο, τρέξιμο), καθώς και σε ομαδικά σπορ, όπως το ποδόσφαιρο. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η καφεΐνη επιδρά στον φλοιό του εγκεφάλου, αλλά και στην ενεργοποίηση της οξείδωσης των λιπαρών οξέων από τους μυς.

3. Βοηθά στο αδυνάτισμα

Ο καφές φαίνεται πως έχει θετική επίδραση και στη ρύθμιση του σωματικού βάρους. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η δράση αυτή οφείλεται σε ένα από τα συστατικά του, τους μαννοολιγοσακχαρίτες, που επιδρούν στο ενεργειακό ισοζύγιο. Πιο συγκεκριμένα, συντελούν στη μείωση της λιπογένεσης και στην αύξηση της οξείδωσης του λίπους, δηλαδή στην αύξηση της καύσης του. Ωστόσο, δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη αν η δράση των μαννοολιγοσακχαριτών διαφέρει ανάμεσα στα δύο φύλα.

4. Προστατεύει από τον καρκίνο

Κλινική μελέτη από το National Cancer Institute και το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ στη Βοστόνη έδειξε ότι ο καφές έχει ευεργετική δράση κατά του καρκίνου του προστάτη. Οι άνδρες ηλικίας 40-75 ετών που κατανάλωναν 1-3 φλιτζάνια καφέ ημερησίως εμφάνισαν 29% μικρότερο κίνδυνο εξέλιξης της νόσου συγκριτικά με όσους δεν έπιναν καθόλου καφέ. Οι ερευνητές αποδίδουν τη δράση αυτή στην αντιφλεγμονώδη δράση των αντιοξειδωτικών του καφέ.

5. Άλλα οφέλη

Σύμφωνα με μελέτες της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, ο καφές παρουσιάζει προστατευτική δράση έναντι του διαβήτη τύπου 2, της νόσου του Πάρκινσον και των ηπατικών δυσλειτουργιών.

Ο μερακλήδικος ελληνικός ωφελεί την καρδιά

Έρευνα σε 485 υπερτασικούς ηλικιωμένους στην Ικαρία, όπου οι κάτοικοι εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά υπερηλίκων παγκοσμίως, έδειξε ότι όσοι κατανάλωναν καθημερινά μέτριες ποσότητες ελληνικού καφέ είχαν καλύτερη λειτουργία του ενδοθηλίου και κατ’ επέκταση παρουσίαζαν μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος του μυοκαρδίου. Την έρευνα, που δημοσιεύτηκε στην ιατρική επιθεώρηση «Vascular Medicine», διεξήγαγε η ομάδα του καθηγητή Καρδιολογίας κ. Χριστόδουλου Στεφανάδη, διευθυντή της Α΄ Καρδιολογικής Κλινικής και του ομώνυμου Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Γ.Ν.Α. «Ιπποκράτειο», με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Καρδιολογίας του «Ιπποκράτειου», κ. Γεράσιμο Σιάσο.

coffeev1Η ασφαλής ποσότητα

Για τους υγιείς ενηλίκους η ημερήσια κατανάλωση δεν πρέπει να ξεπερνά τα 400 mg καφεΐνης, ενώ οι ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες, όπως οι έγκυες γυναίκες, καλό είναι να μην πίνουν πάνω από 1 φλιτζάνι καφέ την ημέρα. Η υπερβολική κατανάλωση -πάντα σε συνάρτηση με το είδος του καφέ- είναι πιθανό να προκαλέσει προβλήματα, όπως αύξηση της αρτηριακής πίεσης ή της χοληστερίνης.

Πόση καφεΐνη περιέχει ο καφές μου;

Είδος καφέ ανά μερίδα Περιεκτικότητα σε καφεΐνη

Καφές φίλτρου (~200 ml) 115-175 mg

Στιγμιαίος καφές (~200 ml) 65-100 mg

Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος (~200 ml) 2-3 mg

Ελληνικός καφές (50 ml) 40 mg

Ντεκαφεϊνέ ελληνικός (50 ml) 0-1 mg

Εσπρέσο (30 ml) 30-40 mg

 

ΤΣΑΪ

Το τσάι (παλαιότερα γνωστό στην καθαρεύουσα ως τέιον) είναι ένα παγκόσμια διαδεδομένο ρόφημα και το πιο δημοφιλές ποτό στον κόσμο μετά το νερό. Το πράσινο, μαύρο, λευκό, και pu erh τσάι προέρχονται από τα φύλλα του δένδρου τσάι (Καμέλια η σινική – Camellia sinensis ή Καμέλια η θεά – Camellia thea). Οι διαφορετικές ποικιλίες προκύπτουν από την επεξεργασία που επιδέχονται.

Στο Aroma Earth Products μπορείτε να βρείτε 14 ποικιλίες και χαρμάνια τσαγιών που απλά δεν θα συναντήσετε πουθενά αλλού στην Ελλάδα

Η ονομασία και η προέλευση του τσαγιού είναι κινέζικη. Το ανακάλυψε ο αυτοκράτορας Σεν Νουνγκ το 2737 π.Χ. κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού στην αυτοκρατορία του. Ο θρύλος λέει πως, την ώρα που έβραζε νερό, ένα ρεύμα παρέσυρε φύλλα από κάποιο γειτονικό θάμνο και αυτά κατέληξαν στο ξεσκέπαστο τσουκάλι. Πριν προλάβει κανείς να αντιδράσει, τα φύλλα άρχισαν να βράζουν και να χρωματίζουν το νερό. Ο Σεν Νουνγκ μύρισε το γλυκό άρωμα και δοκίμασε το πρώτο τσάι.

Οι Πορτογάλοι έφεραν το 1610 το τσάι στην Ευρώπη για λογαριασμό των Ολλανδών. Λίγο αργότερα, οι Ολλανδοί ξεκίνησαν μαζική εισαγωγή τσαγιού. Σαν νέα μόδα με φανατικούς οπαδούς, το τσάι τα πρώτα χρόνια ήταν πανάκριβο. Μετά το 1675 η τιμή του έπεσε σε λογικά πλαίσια, και το τσάι από την Ολλανδία πέρασε στη Γαλλία και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Τύποι

Το πράσινο τσάι είναι το πιο διαδεδομένο στην ανατολική Ασία. Το μαύρο τσάι είναι ο πιο διαδεδομένος τύπος τσαγιού που καταναλώνεται στις δυτικές χώρες.

Στην Ελλάδα είναι ενδημικό το τσάι του βουνού (γένος Sideritis). Στην Κρήτη, το βότανο Δίκταμο (Origanum dictamnus) χρησιμοποιείται αντί για τσάι.

Στην νοτιοανατολική Ασία είναι διάσημο το μαύρο τσάι με γάλα και μπαχαρικά το οποίο ονομάζεται Μασάλα Τσάι. Συγκεκριμένα το μαύρο τσάι ρίχνεται σε βραστό γάλα και στην συνέχεια προστίθεται ζάχαρη και σε σκόνη αλεσμένα τα παρακάτω υλικά: πιπερόριζα (τζίνζερ), μαύρο πιπέρι, γαρίφαλο και κάρδαμο.

Το τσάι περιέχει σε ποσοστό περίπου 3% το αλκαλοειδές καφεΐνη, όπως και ο καφές. Μερικές φορές χρησιμοποιείται ο παρωχημένος όρος «τεΐνη» όταν γίνεται αναφορά στην καφεΐνη του τσαγιού, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για την ίδια και την αυτή ένωση. Λόγω της ύπαρξης καφεΐνης, η κατανάλωση τσαγιού έχει παρόμοια επίδραση στον οργανισμό όπως και ο καφές, δηλαδή διεγείρει το νευρικό σύστημα και αυξάνει την αντοχή στην κούραση, σε μικρότερο όμως βαθμό.

Άλλα κύρια συστατικά του τσαγιού είναι οι πουρίνες θεοφυλλίνη και θεοβρωμίνη, που είναι όπως και η καφεΐνη παράγωγα της ξανθίνης. Το τσάι περιέχει επίσης πολυφαινόλες, ταννίνες και κατεχίνες, στις οποίες αποδίδεται αντιοξειδωτική δράση.